Time To Get Seriously Wasted

Time To Get Seriously Wasted

Rockstruck’s Brian Krøyer har endnu engang slået sig på flasken, og det er der kommet både artikel og interview ud af – selvfølgelig med danske Wasted…

I 1981 i Dragør på Amager fandt 5 gutter ud af, at de skulle spille rockmusik. Alice Cooper, AC/DC, Rainbow og Black Sabbath havde ikke levet forgæves.

Michael Sonne, Thomas X-mas, Allan Sørensen, Tommy Kromann og Morten Barth fik stablet Wasted på benene og var således med til at udbygge den danske heavy metal scene, som i løbet af årene har fostret bands som Mercyful Fate, Pretty Maids, Witch Cross, Artillery, Maltese Falcon, Mirage og mange flere.

Op igennem de tidlige 80’ere blev dansk heavy synonymt med hård og velspillet metal, med stærke kompositioner. Wasteds første demo blev sendt på gaden i 1982. De første spæde skridt var taget. Stilistisk er området hard rock. Flere steder er det tydeligt, at Wasted har lyttet en del til Black Sabbath, og i nummeret “Love In Chains” lyder riffet halvvejs igennem som hovedriffet i Black Sabbaths “Symptom of the Universe”. Her får man ligeledes et glimt af, hvad Michaels vokal sidenhen skulle udvikle sig til.

Den tredje demo fra 1983 indikerede klart, at Wasted var på vej i en hårdere retning. Dele af riffingen bringer tankerne hen på Judas Priest albummene British Steel og Point of Entry, og samtidigt er det tydeligt, at bandet er blevet bedre sammenspillet.

I 1984 udkom debutalbummet Halloween… The Night Of, hvor skridtet mod benhårdt heavy metal var taget fuldt ud. Albummet bevæger sig flere steder i et regi, der kunne betegnes som speed metal, dog uden at blive kaotisk. Eksempelvis er numrene “Evil”, “Demons Re-calling” og “The King” i den hurtigere ende.

Albummet blev oprindeligt udsendt på Midas Records på lilla vinyl. En udgivelse, der i øvrigt har været ganske svær at få fat i. Albummet blev ligeledes i 1984 udsendt på det tyske selskab, ZYX Metal.

Avis artikel (muligvis Ekstra Bladet) – 31. oktober 1984…

Albummet er råt, upoleret og kantet. Produktionen kunne efter dagens standarder sagtens have været bedre, men Halloween… The Night Of har en ægte, uforfalsket charme over sig, hvor man fornemmer, at det er unge mænd på en mission – en misson om at udsende et voldsomt hårdt album og få afløb for diverse aggressioner.

Rockstruck.dk har taget en snak med den gamle mand fra bandet, Michael Sonne, om fortiden, nutiden og fremtiden.


Wasted blev dannet allerede tilbage i 1981. Hvordan blev Wasted til, og hvad drev det hele videre?

”Vi startede i en kæmpe betonkælder under det høje, gamle flyvetårn i Kastrup lufthavn, hvor Allan havde fået adgang, qua hans arbejde netop her.

Der spillede vi Ramones, Kiss, AC/DC, Neil Young og andre cover numre, mens vi hjemme dyrkede Motorhead, Judas, Rainbow og alle mulige andre heavy bands, som vi købte på LP´er i Malmø eller Bristol Music i København – de havde en kæmpe, fin og velassorteret pladebiks med ’det her NYE heavy/thrash metal fænomen’.


Udviklingen fra demoer til debuten. Hard rocken træder i baggrunden og metallen ind. Hvad skyldtes genreskiftet?

”Vi var inspireret af den tids musikere og bands i de tidlige 80´er og havde – alle som en – en selvbevidst, langhåret, rockende tilgang til, hvordan vi skulle komponere vores musik, som mest af alt blev formskrevet i Allans lejlighed og senere færdiggjort med detaljer og gøgl af hele bandet i øvelokalet.

Men set i lyset af vores talent, laden og gøren, og da vi alle er selvlærte musikere, kom metallen snigende ind under huden på os og blev således til det Wasted, folk kender i dag – en tung omgang heavy metal med nederdrægtige forskruede tekster og godt med tyk Cooper/Sabbath sovs på.”


Debutalbumet ”Halloween… the night of” udkom i 1984 og er som sagt en rimelig hård affære. Mercyful Fate udsendte senere samme år deres andet album (”Don’t Break The Oath”, red.), der ligeledes byder på en hård omgang heavy metal. Dansk heavy positionerede sig i toppen af europæisk heavy metal med nogle seriøst hårde albums. 

Indspilningen af Halloween… The Night Of–produktionen kunne nok have været bedre, eller? Og hvor kom al den heaviness fra?

Wasted – Halloween… The Night Of

”Jeg fik kontakt med Midas Records og en engelsk producer, Roy Marriott, som gerne ville hjælpe mod betaling med at få Wasted på landkortet, hvilket så endte op i ”Halloween… The Night Of” udgivelsen på en split deal og 0-stilling + profit efter de første 1000 solgte albums (Wasted betalte halvdelen af produktionsomkostningerne og ville først have reel indtægt efter 1000 solgte eksemplarer, red.).

Vi indspillede i HOOK FARM studio i København over 2 måneder og fulgte stort set producerens råd hele vejen igennem indspilningen.

I det store hele fik vi en lorte lyd på hele pladen (synes jeg i dag), som manglede både en helhedsproduktion og et samlet lydbillede, hvilket er tydeligt at høre, da alle numre ikke er mikset på helt samme præmisser.

Men når det nu er sagt, så var vi stolte af udgivelsen og var på daværende tidspunkt åbenbart ikke musikalsk klogere end som så. Men vi blev dog hurtigt klogere af den skade.

Albummet, som udkom i 1984 var inspireret af den tids gyser/splatter B-film, Allans og min ’dybe musiske indsigt’ efter et par hede hvæs sammen med Ace Frehley og en standard Medova te, foran tv’et. Vi havde i løbet af 1983-84 lavet tilstrækkelig med nye numre, som dengang bare kom som lort fra en spædekalv – i en lind strøm af temaer og skumle ideer.”

(Interviewet fortsætter efter videoen…)


Efter debuten lå det ellers lige til højrebenet, at Wasted skulle sætte nådestødet ind med album nummer to. Albummet, som skulle have heddet Ought To Be Bad, blev indspillet i 1985, men udkom aldrig dengang (skiven udkom først i 2016 med titlen Final Convulsion, red.).

Albummet er bedre produceret, og lyden er markant bedre end på Halloween… The Night Of. Musikken er stadig hård, men knap så primitiv som på debuten. Numre som “Toys In The Attic”, “Your Own Private Pain” og “Age of Power” er holdt i midttempo, hvor vægten er lagt på tunge, hårde riffs.

Det originale titelnummer, “Ought To Be Bad” og “Touch Of A Saint”, er albummets speed metal-numre og garanterer en fest hver gang.

Hvad skete der, siden albummet aldrig udkom?

”Vi lavede en aftale med selvsamme producer om en ny udgivelse, da vi rent faktisk havde materiale til det. Ingen split deal, Midas betaler det hele til denne produktion, men ville have så meget indflydelse på det skrevne materiale og ville desuden, at vi skulle skrive Twisted Sister og Bon Jovi musik? WHAT!? Denne besked kom en måned inde i indspilningerne, og der havde været rigelig tid til at fremlægge den for os, Men den kom så sent, at vi næsten var færdige med indspilningerne, og vi ville ikke ændre på noget som helst til fordel for salg og andres meninger.

Vi fik nok af Midas Records og fyrede dem på gråt papir! Så stod vi der med noget halvfærdigt materiale, som vi selv måtte finansiere, hvis vi ønskede det projekt lukket og færdiggjort – det blev så aldrig gjort og masterbåndet endte i gemmerne i over 20 år.”


I 1985 var det slut med Wasted. Det skete i en periode, hvor dansk heavy ellers boomede.

Hvad skete der lige?

”På selvsamme tidspunkt efter alt det studiekaos, tvivl om udgivelse og dårlige forløb med indspilningen af opfølgeren, faldt bandet fra hinanden. Tommy skulle spille med Harlot og havde en aftale på to album-indspilninger med dem, så det var intet under, at han forlod bandet til fordel for et dengang velspillende og professionelt orkester. Dette skete allerede, inden det helt gik galt med indspilningerne i studiet, og vi fik Johnny FW Nielsen og Bo Langhoff (producer på ”Final Convulsion”, red.) til at færdiggøre bassporene.

X-mas og Morten blev også utålmodige og valgte at starte Cruel Mule.

Derefter døde Wasted og blev blot endnu et hårdtprøvet slukket og lukket orkester ligesom så mange andre, der aldrig ser dagen lys, trods masser af talent og gå-på-mod.

Jeg fortsatte som forsanger hos Cruel Mule for en tid og nåede da et par live koncerter med dem bl.a. Rock mod Barcebäck på Rådhuspladsen i 1986-87. Derefter skiltes vores veje, og Tommy, X-Mas og Morten, fortsatte deres karriere som musikere i forskellige orkestre og er stadig velkørende i dag. ”


Så spoler vi frem til sommeren 2013, hvor Wasted genopstod på Metal Magic Festivalen i Fredericia. 

Hvordan kom denne aftale i stand?

”Metal Magic Fredericias præsident og iværksætter nr. 1, alias Martin Jørgensen, kontaktede mig i 2013 og ville gerne have Wasted til MMF, da vi passede fint til den undergrundsform og ’røde metaltråd’ som MMF repræsenterer. Men der var jo ikke noget orkester?!! Vi havde ligge døde og brak i over 20 år, så hvordan nu det?

Men det var samtidig en udfordring, jeg bare ikke kunne sige nej til, da jeg klart mærkede at jeg savnede min musik i mit liv. Straks kontaktede jeg alle mand og alle var klar med undtagelse af X-Mas, som havde andre musikprojekter med bla. Kenny Lübke og Klaus Hyr (Demonica) kørende, så Nicklas Sonne (Defecto, Theory) rykkede ind som suppleant til den anden guitar i bandet. Således lagde Wasted ud med 4 ud af 5 originale medlemmer på MMF 2013 i klar urutineret og rimelig borgerlig stil efter de mange år i gemmerne, men med en fed følelse af genopstandelse, hygge og metal, som vi bedst kan lide den.

Denne konstellation holdt dog kun i kort tid, da vores rytmesektion (bas og trommer) ikke havde tid til live jobs og bare ikke virkede stærke nok i metallen efter 15 – 20 år som røvballemusikere i et poporkester”.


Denomination Records udsendte i 2014 et genoptryk af Halloween… The Night Of og i 2016 (endelig) en officiel udgivelse af jeres andet album – nu med titlen Final Convulsion.

Hvordan kom dette samarbejde op at stå? Og ligger der noget til grund for, at albummets titlen blev til Final Convulsion i stedet?

Wasted – Final Convulsion

”Jeg kontaktede Denomination Records i Sverige, som så viste sig at være startet og drevet af en dansker. Han var kun interesseret i projektet, fordi materialet allerede var indspillet eller allerede udgivet og dermed kunne kopieres direkte. Denomination signer ikke nye kunstnere, det er ren genoptryk og alskens andet musik til salg og distribution.  Han ville trykke 500 af hver LP (både ”Halloween… The Night Of” og ”Final Convultion”, red.) og 300 CD´er (med begge albums inkluderet, red.), hvoraf vi fik 10% LP´er og CD’er i hånden – det var den deal.

Grunden til, at vi ændrede titel på to’eren fra ”Ought to be Bad” til ”Final Convulsion” var ganske enkelt den, at vi ikke havde noget helt orkester, og vi kunne godt se, at det lakkede mod enden i forhold til de arrangementer i andre bands, som andre medlemmer i Wasted havde.

Så inden vi trak en streg i sandet, blev Allan og jeg som sidste mænd i den synkende skude enige om, at ’de sidste krampetrækninger’ ville klæde udgivelsen meget bedre. Også set i lyset af, at albummet aldrig blev færdigmixet, og der stadig manglede en masse inputs og effekter på det færdige produkt – noget, som ikke blev til noget tilbage i 1985.

Båndet blev lagt på loftet og lå der, indtil jeg fik det digitalt remastereret og sendt til Denomination Records for at de kunne udgive det”.


Far og søn – Nicklas og Michael Sonne (High Voltage juni 2016)

Siden har Wasted spillet en del shows, både i Fredericia, Agger og Hovedstadsområdet, bl.a. som support for Defecto (hvor Michaels søn, Nicklas, slår sine folder, red.).

Hvad bragte gnisten og spilleglæden tilbage?

”Efter Tommy og Mortens exit efter MMF showet, skulle der andre boller på suppen, så at sige, så jeg kontaktede John 666 (John Petersen, Detest, red.) og Jesper Sprællemand (Jesper Mathiesen, eks-Detest, red.) angående de ledige stillinger i bandet. Det blev et fedt tungt og velspillende Wasted med John på bas og Jesper på trommer, med nyt liv, meget mere puls og langt federe attitude med de to dødsmetallere fra Detest i lineuppen.

Efter et par fede koncerter rundt i Danmark med andre fantastiske og velspillende bands fra både Danmark og det store udland, ville skæbnen, at Jesper fik en blodprop i hjertet under øvningen af “Goodbye” (fra ”Halloween… The Night Of” albummet, red.) op til en koncert på forbrændingen med Artillery! Yes, den er god nok: blodprop = Goodbye! Jeg fik ham fikset, da alle andre var gået op for at trække vejret – lagt i NATO-stilling og lagt nogle flyttetæpper over ham, så han ikke frøs og rystede, mens John ringede efter hjælp!

Så stod vi der, men fik fluks Alexander, Allans knægt, (Alexander Sørensen, red.) til trommerne, og så blev det koncert tid.

(Interviewet fortsætter efter videoen…)

Efter jobbet med Artillery, ville John ikke lege med Wasted mere, da han havde sine egne musikalske sager at se til, så jeg kontaktede Claus Jepsen (bas i Release og Black Purple, red.), om han ville snuppe tjansen som bassist i bandet? Det ville han super gerne og sprang til med det samme

Så sådan ser Wasted ud i dag – en enkelt ganske ung, Alexander Bossman, og så ellers en broget blanding af ældre musikere med masser af spilleglæde og et fælles mål om at spille Wasted så langt helbredet rækker. Bandet har aldrig været i bedre stand, end det står nu – hele sektionen rocker, timingen sidder i skabet, og der er en vis ”voksen” ro over hele cirkusset, så at sige, hvilket passer en gammel mand ganske godt”.


Michael, Allan, X-mas, Claus og Alexander har efterhånden holdt Wasted sammen i et par år og er utrolig godt sammenspillet. Bandet leverede en forrygende koncert til Heavy Agger Metal Festivalen i maj 2017 og igen i juli på Metal Magic Festivalen.

Rygtet siger, at Wasted lusker rundt og laver lidt genindspilninger af nogle gamle numre, de pønser på at slippe løs på befolkningen.

Hvad har det på sig? Hvad kan vi forvente? Og er der også nye numre i støbeskeen?

”Vi er i øjeblikket i gang med at færdiggøre et Wasted projekt med 11 gamle numre fra ”Halloween… The Night Of” og ”Final Convulsion” udgivelserne. Ganske som de originale indspilninger er indspillet, men med en ny tilgang, et nyt syn, en ny produktion og et helt andet energiburst end fra dengang i 80´erne, så det er spændende i sig selv at arbejde med, og jeg glæder mig til det færdige resultat.

Jeg har haft kontakt med gyser- og horrorforfatter Martin Schjönning omkring et medforfatterskab på nogle danske tekster til et par af de nyindspillede gamle numre.

Indspilningerne, som foregår hos Nicklas Sonne i Sonne Studios, der bla. også har produceret Defecto, Theory, Sons of Death Valley, One Machine og mange flere, er garant for, at vi denne gang ikke får produktionsfejl, diffust instrumentbillede og svingende lydniveau på den løbende produktion. Det har været lang tid undervejs at lave denne genindspilning, da vi kun har haft begrænset adgang til studiet, da det har været booket væk til andre betalende projekter, hvilket vores naturligvis ikke er – jeg er jo hans far og det manglede da bare… jeg tænker med hensyn til arv og omdømme senere i historien. 

Så vær klar derude, der er tung metal på vej til dig, der kan lide det tunge tydelige heavy metal.

Hilsen X-Mas – Sørensen – Claus – Alex og Morfar”.


Rockstruck.dk har lagt øre til en god sjat materiale fra genindspilningerne og lad det være sagt med det samme – det er ikke kønt og pænt! Det har kant og råhed over sig, præcis som Wasted skal have det. Wasted var metal, og det ER de stadig, selvom der er løbet 35+ år mere ind på kontoen.

Kommer Wasted forbi dit nabolag, så gør dig en tjeneste og tag ind og se de gamle mænd + knægten – det er heavy fra en tid, hvor heavy metal var grimt, beskidt og hårdt. Det er et blik ind i en lille, men ikke ubetydelig del af dansk musikhistorie, som har fostret bands, der har inspireret mange andre.

Det er muligt, at Wasted ikke er i samme liga som Mercyful Fate, Pretty Maids og Artillery (hverken kompositorisk, salgstalsmæssigt eller fanbaseret), men deres plads i toppen af dansk heavy metal er i hvert fald sikret hos denne skribent.


UPDATE & OPFORDRING: Efter at denne artikel er skrevet, har Alexander og Allan forladt Wasted. Ny trommeslager er allerede fundet i Alex Mars, der tidligere har spillet i flere cover- og undergrundsbands, men bandet søger nu efter en moden guitarist.

Så har du gejst, gå-på-mod og gerne grå stænk i håret, har du her en enestående chance for at blive en del af cirkusset. Skriv en personlig besked til enten Wasted eller frontmand Michael Sonne på en af følgende sider:

Kommentarer

kommentarer